Utlåtanden från kunder:
Från
Anställda
Vi ställde följande fråga till Henrik Svensson verkstadschef på Cramo Group Göteborg:
Hur har Prolong SPL100 multispray påverkat er verksamhet?
Detta är hans svar:
Vi har använt produkterna i drygt två år i verkstaden och resultaten är tydliga; SPL100 från Prolong är mycket effektivare än allt som vi har haft tidigare! Några av de fördelar som vi har märkt vid användningen av SPL100 är:
1. Effektivare arbete i verkstaden:
Arbetet har blivet lättare för personalen i verkstaden eftersom vi har fasat ut sex olika sprayprodukter för olika ändamål och ersatt dem med en produkt; SPL100 från Prolong.
2. Ekonomiska besparingar:
Prolong har visat sig fungera bättre i alla situationer och ha extremt långvarig effekt. Ger ekonomiska besparingar.
3. Bättre för miljön:
Avfallet har minskad radikalt. Nu har killarna 1 sprayburk på bänken i stället för 6 tidigare. Dessutom är produkten så dryg att vi använder en bråkdel av det vi gjorde tidigare, på köpet gör vi stora miljöbesparingar. Vi har fått bättre plats i lagret. Produkten har haft stor positiv påverkan på vår verksamhet.
Vi använder dessutom AFMT och EP2 fett från Prolong i verkstaden med mycket bra resultat.
Prolong produkterna har verkligen underlättat vårt arbete. Vi märker tydligt ökat skydd av maskiner och verktyg.
Henrik Svensson Cramo AB HISINGEN GÖTEBORG
Cramo Göteborg Storås
Vi har fasat ut samtliga sprayoljor för olika ändamål vi haft tidigare i verkstaden och ersatt dem med en produkt; SPL100 från Prolong.
Stefan Carlsson Cramo AB Storås
Övriga anställda inom CRAMO:
1, ”Drygare och bättre och längre smörjförmåga än vad vi tidigare testat” /Peter
2. ”Till skillnad från alla andra produkter så kryper denna in och smörjer och fortsätter att smörja över längre tid än något vi tidigare testat.” /Putte
3. ”Vet inte om man ska nämna att vi jämfört flertalet produkter som finns på marknaden utan att något varit i närheten av samma smörjförmåga och att den inte påverkar gummitätningar eller dylikt man använder det på!”
4. ”Prolong är det enda smörjmedlet som håller måttet när det gäller smörjning och underhåll av gångjärn på utomhus produkter, då Prolong både kan lösa rost och motverka ny rostbildning med extremt långvarig effekt.” /Anders
5. ”Trots avfettning, spritlösning, hetvatten och mängder med smörjolja fanns det inget som kunde göra något åt gnisslande och kärvande glidytor på saxliftarna. Så provade jag Prolong. Glidytorna blev som nya.” Kalle
6. ”Låskolvarna till grindarna fungerar äntligen även på vintern, tack vara en liten dutt med Prolong!” Patrik
7. ”En väldigt dryg produkt med oslagbara smörjegenskaper och bra fukt skydd, och allt detta utan att ha massa fasta partiklar som sätter igen lås mm.”/Teddy
8. ”Hej jag vi har provat Prolong i flera veckor och är mycket nöjda. T,ex, så Lucka på Skyjack pelarlift .Under korgen. Så är det ett långt g.järn som ofta rostat ihop. Med andra rostlösare går det om man sprejar mycket och väntar en dag. Sedan vickar på luckan försiktigt i början. Med Prolong sprayar man en gång och luckan går lätt utan lirkande. Även på sprintar och axlar som måste knackas ur så kryper Prolong mycket bättre än andra sprayer.
Mvh Torbjörn Svensson
9. Hej, Bra produkter som säljer sig själva! Vi är supernöjda.! Glenn Sjöblom Innesäljare.
Några övriga kunder:
Tore Graneggen, Norge
Jag har använt Prolong produkter i flera år och i flera dragracing bilar. Det började när vi märkte en ökad förslitning på ram och vevlager, efter kraftig inbromsning och användning av bromsskärm med efterföljande nedgång i oljetrycket. Efter en säsong med Prolong oljetillsatser, såg vi att detta slitage var borta och vi kunde köra 4-5 säsonger på samma lager. Tills en 50-kronors oljefilter kollapsade och vi förlorade oljetryck helt. Men vi kunde köra 3 Repor utan att motorn rasade. Prolong bidrog säkert
till att vevaxel kunde slipas, och var helt i sin ordning. Mycket av anledningen till att moderna motoroljor inte är bra i dragrace motorer är inte så att de är av låg kvalitet, men de saknar många av de ämnen som fanns i motorolja innan. Som avvecklades
redan på 80-talet. På den tiden märkte vi det på ett ökat antal kamaxel haverier. Man trodde att det fanns problem med härdningen av kamaxlarna, medan problemet verkligen var att man hade tagit ut ämnen från oljan. Med dagens ventilfjädertryck på över 1000 pounds (öppna) Det är självklart att det finns krav på olja som inga moderna oljor kan uppfylla.
Jag kan i princip inte säga tillräckligt bra saker om Prolong. Jag bara älskar produkterna !!
Vad säger Islandsmästaren i Off Road
Påfrestningen i tävlingssport som Isländska OFF ROAD är minst sagt otrolig och jag är glad att få berätta om vår erfarenhet av Prolong Produkterna i vår racingjeep.
MOTOR: Vi har använt olika oljor i motorn för att uppnå ett bättre resultat och för att minska slitaget på delar som t.ex. Millitec-1, Castrol Tävlingsoljor m.m. men det är ingen tvekan att Prolong Engine Treatment har gett oss mångfaldig framgång i att minska slitage. Skillnaden var så stor att vi knappt kunde tro det. Som t.ex. i vår jämförelse av Millitec-1 och Prolong Engine Treatment blev resultatet, med Millitec-1 kunde vi köra 4 lopp på Ramlager tills vi fick byta ut dom., men med Prolong Engine Treatment i oljan körde vi 12 lopp och det var knappt synligt slitage på Ramlager.
AUTOMATLÅDA: Det är stora påfrestningar på växlarna i OFF ROAD tävlingar och det uppstår hög intern värme som gör att det alltid är varm doft av oljan. Med Prolong Transmission Treatment är oljan naturlig och slitaget har minskad dramatiskt hos oss.
FÖRDELNINGSLÅDA OCH DRIVAXLAR: Prolongs AFMT® har fungerar utmärkt, Delarna håller bättre.
EP- FETT: Vi använder Prolongs EP-2 fett i lager och alla smörjnipplar. Livslängden på alla delar har blivet längre. Fettet sköljs inte ut vid stora påfrestningar, underhållet har minskad.
SPL100 Multispray: Denna produkt är så exceptionellt bra och det går att använda på nästa vad som helst. Den är så bra att den skapar beroende, jag åker ingenstans utan att ha med mig SPL100.
Vi alla i Racing Teamet är överens om att Prolong har ingen motsvarighet i världen.
TEAM TRÖLLID: Sigurdur Th Jonsson
Hej Steini, Prolong i Sverige.
Skriver en sammanfattning om min upplevelse med Prolongs AFMT i vår racebuss. Vår racebuss är en ombyggd Helmark 420 SEL dubbeldäckare som är byggd på ett Scania Chassi. Motorn är en 420 hk Scania turbo sexa med en manuell vxl låda med tillsatsen Opti Cruise. Bussen är 4.20 hög samt 14.5 m lång och till denna har vi en vagn kopplad på 9 meter. Hela ekipaget är 23.5 m långt samt har en tåg vikt på ca 22 ton. Under hela tiden vi använt denna buss så har vi haft en dieselförbrukning på mellan 3,2 till 3,5 liter per mil lite beroende på körsätt och väglag. Under våren 2016 så servade vi bussen med oljebyten mm och passade på att tillsätta Prolongs AFMT tillsats för lägre friktion i både motor vxl låda samt bakaxel. Under denna sommar har vi märkt en stor skillnad i framförallt bränsleekonomi då förbrukningen gått ner från mina nämnda 3,2-3,5 liter till så lågt som 2,7-3,0 liter per mil. Tycker mig också uppleva att bussen "går lättare" rullar längre och behöver mindre gaspådrag men detta är ju bara en personlig reflektion.
Eftersom INGET annat är gjort med bussen än just denna tillsats betyder det i alla fall i min värld att det är just AFMT som gjort denna besparing.
Vi för kontinuerlig bok på alla körningar och tankningar så allt finns dokumenterat under de år vi kört bussen. Kan bara säga att min upplevelse med Prolong är att de står för vad de säger.
Mvh Ronny Andersson Crew Chief Fast Girls Racing Team
Cykel Huset om SPL100
Cykel Huset är Idag en av Sveriges största enskilda cykelhandlare med 3 egna butiker och ett stort och välsorterat utbud cyklar för såväl träning som vardagscykling. I verkstaden arbetar en av Sveriges mest ansedda reparatörer: Eivind Schultz. Cykel Huset är förbrukare och återförsäljare av Prolong. Så vi ställde frågan hur dom upplevde produkten SPL100® från Prolong.
Detta är Eivind Schultz svar: Vi har under årens lopp testat allt som finns på marknaden med olika resultat. Men för 2 år sedan fick vi i verkstaden en provburk av SPL100 från Prolong. Jag tänkte detta är bara en i mängden som vil sälja likvärdiga produkter som vi redan har. Men jag testade produkten och märkte med en gång att detta var något annat. Den kröp in överallt och band sig vid metallen. Jag ringde leverantören och bad om ytterligare information. Leverantören kom på besök med en maskin där man kan testa produkten och dess smörjförmåga och dessutom jämföra med andra produkter. Man trodde nästan det var något hokus pokus när man såg resultatet. I dag använder vi inget annat en Prolong och vi säljer den i våra butiker. Jag har aldrig testat eller arbetat med så bra produkt tydligare. Vi använder SPL100 och EP2 fettet från Prolong vid alla reparationer och service. Vi rekommenderar alla cyklister att serva sin cykel med Prolong.
Detta är utan konkurrens den bästa produkten på marknaden.
Eivind Schultz Cykel Huset Axel Dahlströms Torg
Roger Hansson om SPL100 Multiolja
Det springer försäljare hela tiden i vår verkstad och erbjuder världens bästa smörjprodukter. Därför var vi väldigt skeptiska när Steini från Prolong kom på besök. Men han skilde sig från mängden, han hade med sig en friktionsmaskin där han kunde jämföra Prolong med andra produkter. Det verkade som hokus pokus, men vi såg skillnaden med egna ögon. Vi hämtade alla våra super smörjmedel vi hade köpt och Jämförde med Prolong. De var skrot allihopa i jämförelsetestet. Nu används inget annat en Prolong i vår verksamhet. Vi tyckte i början att SPL100 sprayen var dyr, men efter vi började använda den insåg vi att det är den billigaste produkten vi har köp på grund av att den är så dryg.
Roger Hansson Mekaniska verkstad
Fast Mike Om Prolong:
Idag har vi officiellt en ny samarbetspartner med Prolong Sweden, som tillhandahåller tillsatser för oljor, motorolja framtagen för racing och även smörjolja som även funkar som rostlösare. Jag måste säga att demonstrationen i filmen är mycket bättre i verkligheten, då vi även testade med olika motoroljor. Resultatet är likvärdigt med filmerna på deras hemsida! rena oljor och även blandade med vatten, och även rent vatten, och vad för friktion det blir med endast en liten del av deras tillsats, jämfört med andra produkter på marknaden. En viktig del i framförallt tävlingsbilar, men även för gatbilar som man lätt inte tänker på, minskad friktion och värmeutveckling=lägre bränsleförbrukning och slitage. I nästan alla fall så räcker det med tillsatsen i din befintliga motorolja, en väldigt billig försäkring jämfört med totalhaveri på motorn. Fråga dig själv: om du får vatten i oljan, får oljebortfall, luftbubblor i oljan eller om oljetrycket försvinner helt, klarar sig motorn då? Tror du att Prolong kan göra någon skillnad?
Jag va väldigt fundersam, tills man får se det med egna ögon.
Fast Mike Drifting / Michael Andersson
Börje Qvarford om Prolong Engine Treatment
Meddelande: I mina kontakter med RoBo Bilservice och Farzad Moulaiyan, för bilservice, fick jag även rådet att använda Prolongs produkter till min Rånäsjulle i vilken det sitter en Yanmar marindiesel från 70-talet! Nu går motorn tystare och uppenbarligen effektivare eftersom marchfarten till sjöss ökat med 1,5 knop. Förhoppningsvis förlänger det livet på denna gamla motor ytterligare några år.
Börje Qvarfordt
Stefan Andersson/ Kungsbacka
Hej Prolong i Scandinavia.
Jag brukar aldrig skriva recensioner, men nu gör jag ett undantag.
Jag har en Saab 9-5, 05, jag har haft bilen sedan den var ny, den har B205E motor. Den har varit en riktig trotjänare i alla år. Den har gått 17500 mil (175,000 km) och alltid servat och välskött. Men förra året var utsläppsvärdena på gränsen att bli underkända i bilprovningen. Och i år blev det underkänt. Jag åkte till verkstaden och frågade om råd. Dom sa att vevhusventilationen måste byggas om, ok det blev gjort och sedan mätte dom avgasvärdena, men icke det var lika högt. Nästa råd var att tvätta motorn invärtes, det blev gjort men ingen förändring. Då sa dom att dom måste ta av topplocket och rengöra motorn. Det skulle kosta runt 12,000 kronor att göra det med planing och något mer sa dom. Jag har redan lagt ut 3950,00 kronor på arbete som inte gav något resultat. Så jag åkte därifrån. Jag var helt förtvivlat. Jag pratade med vänner och bekanta om mina problem och hur dåligt jag mådde, jag har inte råd att köpa ny bil. Vi satt några gubbar att diskutera detta på ett kafé vi brukar träffas på i Kungsbacka. Det satt två killar vid nästa bord och uppenbarligen hörde dom vårt samtal. Den ena killen reser sig och går fram till vårt bord, du säger han ring gubben på Prolong och fråga han om råd, sedan tok han fram sin mobil och letade fram numret till denna gubbe på Prolong och gav mig. Jag ringde direkt upp numret jag fick och kom fram med en gång. Jag blev glatt överraskat av bemötandet jag fick, det fanns både kunskap och förståelse. Jag berättade hela historian och sa att jag hade bara 10 dagar kvar till nästa besiktning. Efter att ha ställt några frågor om hur motorn gick och hur den svarade på gasen. m.m. sa han jag har tyvärr ingen återförsäljare i Kungsbacka men du kan åka till Autoexperten Hisingen och köp en Prolong Olja Stabilisering den finns där. Sedan tömmer du 1 liter olja ur motorn och häller Olja Stabilisering på. Sedan kör du en rejäl stäcka, åk typ till Falkenberg och tillbaka på motorvägen i hög hastighet. Och då tror jag att dina problem blir lösta. Så enkelt kan det nu inte vara tänkte jag, men ok kanske värt att testa. Vi gjorde som han sa och köpte 1 liter Prolong Olja Stabilisering och fyllde i motorn. Sedan körde jag till Falkenberg så fort jag vågade och tillbaka. På vägen hem började jag känna förändringar, bilen svarade bättre på gasen, blev tystare och mjukare i motorn på något vis. Sedan blev det bara bättre och bättre. Jag körde fram till sista dagen för besiktning och bilen hade godkända värden. Nu skal jag sammanfatta min upplevelse, för 290,00 kronor fick jag en ny motor. Motorn är mycket tystare, den drar mindre, den klarade avgasvärden och har mycket mer kraft. Ja vad säger man? Tack Prolong.
Med varmaste hälsningar Stefan Andersson/ Kungsbacka
Mika Preem om Prolong Engine Treatment
Jag fick in en Volvo V50 som hade en körsträcka på 140,000km. Den lät inte bra i motorn och hade små oljeläckage lite varstans. Högt ventil skrammel och den rökte blå rök. Vi köpte Prolong Engine Treatmen på AD bildelar. Vi satte innehållet ur flaskan på motorn. Vi hörde direkt skillnad i motorljudet. Jag bad kunden att återkomma dagen efter när han hade kört bilen ett tag. Jag trodde knappt mina ögon och öron. Motorn spann som en katt, ljudlöst och mjukt. De små oljeläckagen var borta. Nu har det gått 2 månader och kunden ger mig bägge tummarna upp när han åker förbi. Absolut den bästa produkt jag har testat någonsin.
Mika Preem Verkstaden Björlandavägen.
Hans Östlund om Prolong Engine Treatment
Jag fick testa det första gången ombord på M/S Tor Anglia och köpte samtidigt 1 set att använda i min Volvo240 fungerade kanonbra men på vintern blev det (nästan) för effektivt för jag fick inskaffa en kupe` värmare för att få värme inne i bilen !
Därför ger jag med glädje 5 stjärnor/solar för Prolong !!! Hans Österlind
Janne Vm Almqvist har recenserat Prolong i Sverige – 5 stjärnor
Finns inget bättre. Har provat de flesta produkterna.
Har även haft besök och sett belastningstestet med egna ögon. Kanon grejor.
Mika Väsännen har recenserat Prolong i Sverige – 5 stjärnor
..mycket bra. har ej set eller prövat på något bättre
Johnny Adler har recenserat Prolong i Sverige – 5 stjärnor
Jag har Aldrig varit med om sådan smörjegenskap som PROLONG HAR
DET ÄR FRAMTIDENS PRODUKTER ALLE IHOPA.
Ronny Andersson har recenserat Prolong i Sverige – 5 stjärnor
..Kan sammanfatta SPL 100 på ett sätt - Kullager på spray.
Mika Vikla har recenserat Prolong i Sverige – 5 stjärnor
..SPL100 är den bästa universalsprayen jag någonsin använt